O saptamana in Israel – Tiberias, Kineret, Jordan

IMG_2930              Dupa urcarile si  coborarile din Haifa eram usor obositi, si ne-am echipat cu adidasii comozi pentru a explora Mareea Galileii (Lacul Kineret), deoarece intentionam sa vedem cat mai mult si din aceasta zona fascinanta si incarcata de istorie a Israelului.

Dimineata devreme am ajuns la Tel Aviv Central Bus Station, care e un fel de mall imens cu peste 1.000 de magazine, unde de pe etajul 6 si 7 plec autobuzele in toate colturile tarii. E o constructie fortificata cu paza si control la toate intrarile si iesirile si dedesubt are si un shelter si alte facilitati militare. Multe alte cladiri importante, scoli, institutii si hoteluri au astfel de adaposturi bine doatate unde in cazul unor atacuri teroriste cu rachete se pot retrage oamenii. Din fericire marea parte a acestor rachete relativ primitive sunt interceptate de sistemul de antiracheta inventat si implementat de ei, Iron Dome, dar nici chiar ele nu pot oferi siguranta 100%.

Tel Aviv-ul din acest punct de vedere e destul de ferit, si are jur imprejur multe astfel de sisteme si altele chiar mai sofisticate, si datorita distantei poate fi atins doar de rachete mai avansate, in schimb in zonele din nord si din sud, Ashdod, Ashkelon, Sderot sunt doar 20-40 de secunde de la declansarea alarmei (sirene) pentru  a ajunge la adapost. Desigur monitorizeaza atent toate miscarile de grupari teroriste din jur si in cazul in care detecteaza baterii de rachete in jurul granitei indreptate catre ei nu stau cu mainile in san ci aviatia militara israeliana (cea mai avansata din punct de vedere tehnic din lume) le neutralizeaza cu precizie chirurgicala inca inainte de a fi puse in functiune.

IMG_2822Am luat un autobuz al companiei Egged, care opereaza pe tot teritoriul Israelului, cu autobuze moderne si obligatoriu cu WiFi de calitate si in aproximativ 2 ore am ajuns in Tiberias. Pe drum am admirat campurile cultivate de o verdeata de ziceai ca esti in Irlanda, incredibil cum au reusit sa transforme parti mari de desert si de pamant infertil intr-o intindere de lanuri roditoare.

Desi era doar inceputul lunii mai pe la Marea Galileii (Lacul Kinneret) e deja o caldura sufocanta,doar pe mal un pic mai suportabila. Mareea Galileii careia i se mai zice si Lacul Kinneret, sau Lacul Tiberias sau in Biblie Lacul Genezaret e cea mai mare intindere de apa dulce a Israelului si cea mai mare sursa de apa dulce a tarii.

IMG_2833Lacul se afla la 209 m sub nivelul marii, astfel fiind lacul de apa dulce situata la cel mai adanc nivel. Are lungime de 21 de km, si cea mai mare latime de 13 km. Aria e de 166 km², cea mai mare adancime fiind de 43m si avand aproximativ 4 km³ de apa dulce, e comoara Israelului, care in anii secetosi e nevoit sa importe masiv apa, din fericire anul asta au fost suficeiente precipitatii, chiar ninsori, o iarna grea pentru Israel, astfel incat nivelul lacului e la un nivel unde n-am mai fost in ultimii 5-6 ani.

IMG_2784Am ajuns in Tiberias, punctul de plecare in explorarea Galileii de Jos, am facut o plimbare pe faleza, am admirat numeroasele puncte de interes culturale si religioase. Statiunea e plina de izvoare calde, de hoteluri, facilitati balneare, stranduri.

E o placere sa te plimbi pe faleza, terase cochete, multe flori, eleganta. Oriunde ai calatori prin Galileea vei vedea spatii verzi frumos ingrijite (de altfel in toata tara) si acesta multumita mai ales Societatii pentru Protectia Naturii in Israel si altor organizatii ecologiste care depun eforturi pentru protejarea florei, faunei, peisajelor si locurile istorice ale Israelului.

IMG_2857Am luat-o pe jos  inspre Kineret, dar dupa vreo 2 km-i am luat un autobus si am ajuns si in oraselul, mai degraba asezamant rural  (moshava)  Kineret. Am avut o priveliste frumoasa asupra lacului invelit in ceata chiar si la amiaza mare.

IMG_2905De aici ne-am plimbat pana la Yardenit. Yardenit este un loc de pelerinaj crestin, considerat a fi aproape de locul in care Iisus Hristos a fost botezat pentru prima data, in raul Iordan.

Centrul de aici include un magazin de suveniruri, un restaurant, dusuri, vestiare si cateva zone de botezare. Pentru a fi botezat, aveti nevoie doar de roba alba speciala, pe care o gasiti la magazinul de suveniruri. Mii de pelerini crestini viziteaza zilnic site-ul, pentru a se boteza, anual are in jur de 500.000 de vizitatori.
Am incercat si noi cu mana apa, n-am avut roaba speciala (se poate cumpara acolo) si nici nu suntem religiosi, astfel incat ne-am rezumat la a incerca cu mana apa verzuie a Iordanului.

Cam asa e pe acolo:
Dupa ce am parasit Yardenit-ul, am ajuns la o statie de autobus si asteptam autobuzul napoi inspre Tiberias. Se pare ca nu cu mult inainte sa ajungem a plecat si in acel interval orar (pe la 3 dupamasa) nu vine foarte des, asa ca am avut de asteptat vreo jumatate de ora sau chiar mai mult intr-o caldura toropitoare, dar pana la urma a sosit.

IMG_2935Ajunsi napoi in Tiberias ne-am mai plimbat prin orasul statiune, am mancat un falalfel delicios, care practic l-am facut noi, primind doar chifla si chiftelutzele proaspat facute si in rest am umplut noi pita cu ce legume si mirodenii doream. Si l-am umplut bine 🙂 L-am facut delicios. Am luat-o inapoi catre Tel Aviv tot cu un autocar  Egged, deoarece eram multumit de WiFi-ul oferit, si telefonul meu avea inca suficienta baterie incat sa urc cateva poze.

Ajunsi in Tel Aviv am facut un dus rapid si ne-am pregatit pentru o iesire intr-o locatie superba Marina Hertzlia, la nord de Tel Aviv. Practic e un port de yaht-uri cu terase elegante, unde am fost invitatii lui Ronen. Am ales una din cele mai elegante terase cel ale localului Kakao si am consumat o salata specifica cu fasii de carne de vita. Delicios.

Pentru a 5-a zi aveam in plan vizitarea unui oras mai la sud, orasul port Ashdod, dar despre asta in episodul urmator.

Aici, gasiti toate pozele din acest episod: (click pe poza)

O saptamana in Israel – Tiberias, Kineret, Jordan

si cateva si in galeria de mai jos.