O zi in Roma

Da o zi, mai facem si din astea, daytrip cum ar veni, in special cand prindem bilet de avion convenabil. Se intampla ca printre vacantele mai mari, infotripuri si city break-uri de 2-3 nopti sa mai facem si scurte escapade pe aici prin Europa. Asa s-a intamplat si toamna asta cand am prins bilete la Roma de la WizzAir deja foarte ieftine la care am mai aplicat un voucher pe care-l aveam din primavara, astfel ca pe zbor am dat mai putin cat pe o masa in oras.

Pe 4 Octombrie ne-am trezit cu noaptea-n cap sa prindem avionul care ne-a lasat pe aeroportul mai mic de langa Roma, la Ciampino, de unde am luat transferul catre oras. Intr-o ora am si ajuns in oras, e trafic seros si pe la ei dimineata, noroc ca era inca devreme si ei nu sunt foarte matinali. Autobusul ne-a lasat la Gara Termini, un fel de hub pt. autobuse, trenuri, de aici am luat-o la pas catre obiectivele pe care Sofia le-a prospectat, ea mai fiind prin Roma de cateva ori. Eu am mai fost prin Italia, dar mereu doar in partea de nord, am vizitat Milano, Torino si Marea Ligurica cu superbul Portofino.

Fiind vorba de un daytrip nu ne-am propus sa vizitam zecile de muzee, biserici si catedrale, doar sa atingem cateva atractii turistice, sa simtim pulsul orasului sa gustam preparate locale si sa ne mai incarcam cu soare si caldura inainte de a intra in anotimpul rece. Da, am prins o vreme superba de toamna, cu tempereaturi demne de vara, de altfel pentru Roma va recomandam primavara si toamna vara cred ca e naucitoare caldura.

De la Gara Termini am luat-o inspre primul punct de vizitat, Colosseum-ul, dar in drum ne-am oprit pentru o vizita scurta la Basilica Santa Maria Maggiore, cunoscuta si ca Santa Maria della Neve, „Sf. Maria a Zapezii”) este una din cele patru bazilici papale din Roma, monument istoric din secolul al cincilea, edificiu inscris pe lista UNESCO a patrimoniului mondial

Peste tot in Roma si in special in jurul monumentelor/atractiilor turistice patrulau forte serioase de securitate, nu doar politisti si jandarmi ci chiar trupe ale armatei cu echipament de razboi. Iau in serios amenintarile teroriste si pare sa fie pregatiti, de altfel Roma cel putin pana acum a scapat de atentate, pe mine prezenta lor nu ma deranjeaza, chiar prefer asa decat surprize, sigur vizitarea monumentelor dureaza un pic mai mult din cauza verificarilor suplimentare, trecerea prin portile cu detectoare de matal/explozibil.

Deja pe la ora 10 era o caldura ca-n zilele de vara, am scapat de gecile usoare care au ajuns in rucsac si am luat-o la pas catre Colosseum. Era plin de lume si trbuia sa stai la cozi considerabile, asa ca am vizitat-o doar pe din afara, am inconjurat-o, am facut cateva cadre cu acest monument impresionant si bine pastrat. Chiar si din afara iti dai seama cam ce puteau simtii cei dinauntru cand era plina arena…

De aici am luat-o inspre Isola Tiberina. Tibrul imbratisaza in zona centrala a Romei o insula devenita emblematica pentru istoria orasului. In limba latina se numea Insula Tiberina, sau Insula Tiberis. In mod simplu, era numita numai Insula.

Templul lui Esculap a fost construit pe insula, iar izvorul de apa dulce descoperit a fost considerat sfant, acordandu-i-se puteri miraculoase de vindecare.

In epoca antica, pe insula s-a dedicat un templu zeului roman al medicinei, Esculap, omologul lui Asklepios al grecilor. Datorita acestei dedicatii, insula a mai fost numita si Insula Esculapi. Din stravechiul templu nu a mai ramas nici o urma. Pe locul lui s-a ridicat tarziu un spital.

Am lasat insula in urma si ne-am aventurat inspre Trastever, zona pitoreasca medievala situata pe malul de Vest al Tibrului.

Zona e plina cu restaurante micute, cochete cu mancare excelenta si cum ne era deja foame am inceput sa cautam o terasa unde sa servim pranzul. Am si gasit una pe placul nostru si dupa 2 beri racoritoare am gustat niste paste delicioase facute in casa, dar inainte am mai gustat si

Anghinare prajite, interesante, dar pastele cu funghi porcini servite de Sofia au fost una din cele mia buine gustate de mine, eu am mers pe ceva cu carne la fel foarte gustoasa.

Am vazut la masa vecina si pizza facuta asa mai artizanal, arata foarte bine, asa ca data viitoare si pizza aici vom gusta 😉

Am hoinarit ceva prin acest cartier boem plin de restaurante, dupa care ne-am indreptat inspe Vatican.

Aici erau cozi imense, cred ca e cel mai bine sa ajungi dis de dimineata, in nici un caz in jurul pranzului, ar fi luat vreo ora jumate pana sa ajungem inauntru si inauntru ar cam trebui macar vreo 2 ore, asa ca era clar ca nu vom vizita de data asta Muzel Vaticanului, ne-am multumit cu cateva fotografii in Piata Sfantul Petru, de unde am luat-o inspre Castelul SantAngelo.

Podul Sant’Angelo, este un pod roman ,finalizat in anul 134 d.Hr. de catre imparatul roman Hadrian, pentru nou Castel Sant’Angelo.

Podul este placat in unele lucuri cu marmura si se intinde peste Tibru, are cinci arcade, dintre care trei sunt romane.

Podul este acum pietonal, si ofera un peisaj superb catre Castelul Sant’Angelo.

Podul face legatura intre Rioni Ponte (care a fost numit dupa podul propriu-zis), si Borgo, careia ii apartine podul administrativ.

De aici am ajuns rapid la Panteon, pe care l-am vizitat si in interior.

Panteonul e comandat de Marcus Agrippa ca un templu pentru toti zeii din Roma antică, și reconstruit de imparatul Hadrian, in aproximativ 126 d.Hr.

Care a fost construita initial ca templu pentru cele sapte zeitati guvernatoare ale celor sapte planete in statul religios al Romei Antice, din secolul al VII-lea fiind transformata într-o biserica crestina.

Este cea mai bine conservata cladire romana si cea mai importanta cladire veche din lume cu acoperisul original intact. Desi identitatea arhitectului ramane incerta, multi o atribuie lui Apolodor din Damasc.

Pana in secolul al XX-lea, Panteonul a fost cea mai mare constructie din beton existenta in lume. Cupola din beton este relativ usoara, pentru ca in compozitia betonului nu s-a folosit pietriș ci puzzolana. Puzzolanele naturale sunt minerale usoare, rezistente la apa de mare, formate prin sedimentarea cenusii vulcanice produse in timpul eruptiilor vulcanice bazaltice.

In apropierea Panteonului sunt multe mici terase cu inghetata buna, am incercat si noi una inainte sa ajungem la Fontana di Trevi.

Nu mai zic cat de aglomerat era, nu mi-a fost usor sa realizez fotografia de mai jos.

Fontana di Trevi este cea mai cunoscuta si probabil cea mai frumoasa fantana arteziana din Roma. Acest monument impresionant domina micuta piata Trevi situata in cartierul Quirinale. Fontana di Trevi se afla la capatul unui apeduct construit in anul 19 i.Hr. ce se numeste Aqua Virgo.Acest apeduct aduce apa de la izvoarele Salone (aproximativ 20 km departare de Roma) si aprovizioneaza fantanile din centrul istoric al Romei cu apa.

De aici am ajuns in Piazza Navona plin de turisti si pe aici, noi eram usor obsositi deja si din nou infometati, asa ca dupa ateva fotografii am inceput sa cautam o terasa cu mancare, de data asta cautam pizza.

Unde parea OK si cred ca aveau pizza buna nu era terasa, asa ca am ales prima terasa si am comandat o pizza. N-a fost pe departe acea pizza la care ne asteptam, era una mediocra, deci clar trebuie sa mai revenim in Roma sa mancam si o pizza adevarata.

Dupa ce ne-am potolit foamea am luat-o inspre Gara Termini de unde urma sa luam transferul catre aeroport, noaptea la 1 si ceva deja eram la noi acasa. Sigur nu poti vedea Roma intr-o zi, nici in 2-3, probabil ar trebui macar 2 city-breakuri de 2-3 zile sa poti zice ca ai vazut Roma, dar mi-am facut o imagine cat de cat si e clar ca vom reveni sa-o descoprim pe indelete.

Arrivederci Roma, mai venim!

In galeria de sub articol gasiti cateva imagini din acest daytrip.